Σούπερ μάρκετ: Το καλάθι στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη

Σούπερ μάρκετ: Το καλάθι στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη – Τι έδειξε η έρευνα σύγκρισης τιμών τυπικού καλαθιού σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, με άλλες ευρωπαϊκές χώρες – Φθηνότερη κατά 5% η Πορτογαλία

Σκιαγράφηση των τιμών του τυπικού καλαθιού σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κάνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σε σχετική έρευνα .

Ειδικότερα η επαναλαμβανόμενη έκθεση του ΙΕΛΚΑ παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών (που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σουπερμάρκετ) σε τυπικό καλάθι προϊόντων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο 2023 και αντίστοιχα στην Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.

Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.

Βάσει της έρευνας οι τιμές στην Πορτογαλία είναι χαμηλότερες από ότι στην Ελλάδα, στην Ισπανία είμαστε στα ίδια περίπου επίπεδα, ενώ σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι έχουν Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την έρευνα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι και οι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 18% η Γαλλία, 11% το Ηνωμένο Βασίλειο, 12% η Ιταλία, η Ισπανία είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, ενώ η Πορτογαλία είναι φθηνότερη κατά 6% με την Ελλάδα.

Η σύγκριση των καλαθιών όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα, δείχνει ότι οι χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Γαλλία κατά 26%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 20%, η Ιταλία κατά 20%, η Ισπανία κατά 7% και η Πορτογαλία παραμένει φθηνότερη κατά 5%.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.

Για την ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων:

– 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.

– 19 επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022

– 5 επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Μάρτιο 2023

Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα δείγμα πάνω από 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές, με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σουπερμάρκετ, αναφέρει το ΙΕΛΚΑ.

Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα. Διευκρινίζεται ότι οι τιμές αφορούν μόνο αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Το ΙΕΛΚΑ σημειώνει ότι πέρα από τον ΦΠΑ παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα

Σούπερ μάρκετ: Το καλάθι στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη – trikala365.gr

– Δείτε Σχετικά Δημοσιεύματα της κατηγορίας “ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΦΟΡΟΥΝ”

– Ακολουθήστε το Trikala365.gr στο Google News  για τις σημαντικότερες ειδήσεις

trikala365.gr

Δείτε επίσης

Δείτε τα τελευταία δημοσιεύματα
Back to top button