Η κεντρική πεζογέφυρα των Τρικάλων έχει ιστορία τουλάχιστον 128 ετών
Η συγκεκριμένη κεντρική πεζογέφυρα των Τρικάλων αποτελεί κόσμημα και σημείο αναφοράς. Κόσμημα, καθώς η γαλλική πινελιά είναι εμφανής στα μεταλλικά σημεία της.
Η κεντρική πεζογέφυρα των Τρικάλων έχει ιστορία τουλάχιστον 128 ετών! Η κεντρική γέφυρα των Τρικάλων κατασκευάστηκε από τη γαλλική εταιρία η οποία κατασκεύασε και το σιδηροδρομικό σταθμό της πόλεως. Έχει μήκος 31μ. και ύψος 6,30μ.
Σημείο αναφοράς, καθώς αποτελεί το κεντρικότερο από τα κεντρικά σημεία της πόλης μας. Πρόκειται για μια γέφυρα που έχει συνδεθεί με ολόκληρη την ιστορία των Τρικάλων, από την ένταξη της πόλης στο ελληνικό κράτος, μέχρι σήμερα.
Τα νεότερα στοιχεία που προσκόμισε η Ιστορικός Μαρούλα Κλιάφα, καταδεικνύουν ότι η γέφυρα κατά πάσα πιθανότητα ολοκληρώθηκε τελικά στα τέλη του 1888, ίσως στις αρχές του 1889.
Ο μεταλλικός σκελετός της κατασκευάστηκε σε εργοστάσιο της Γαλλίας, και τοποθετήθηκε – συναρμολογήθηκε, επί τόπου, εξ ολοκλήρου από ειδικευμένους Γάλλους τεχνικούς.
Παρέμενε αμαξιτός για πάρα πολλά χρόνια, με την άσφαλτο να αντικαθιστά τα πρώτα υλικά που τοποθετήθηκαν στο οδόστρωμα. Μέχρι το 1996 παρέμενε προσβάσιμος από οχήματα.
Είχε γλιτώσει μάλιστα μια φορά από την καταστροφή όταν το 1941 οι υποχωρούντες Βρετανοί επεχείρησαν να την ανατινάξουν, όπως έκαναν με τη διπλανή γέφυρα Μαρούγγαινας. Απέτυχαν, αν και προς το παρόν δεν διαθέτουμε πλήρη στοιχεία για το τι ακριβώς συνέβη.
Η γέφυρα λειτουργούσε ως συνδετικός κρίκος που ένωνε την παλαιά με την νέα πόλη.
Έτσι, καθημερινά δεχόταν το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας οχημάτων της πόλης άρα και μεγάλο φορτίο διερχόμενων τροχοφόρων.
Πάντως το 1995, το υπουργείο Πολιτισμού κηρύττει τη γέφυρα ιστορικό διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης.
Στο αιτιολογικό αναφερόταν ότι είναι «αξιόλογο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μεταλλικής γέφυρας του τέλους του περασμένου αιώνα, απαραίτητο για τη μελέτη της ιστορίας και της εξέλιξης της Βιομηχανικής Αρχιτεκτονικής».
Το 1997 έγινε η πεζοδρόμηση της κεντρικής γέφυρας όπως προέβλεπε η κυκλοφοριακή μελέτη, του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του 1985.
Κατά την πεζοδρόμηση της γέφυρας έγιναν εργασίες ελάφρυνσης του στατικού φορέα από το πλεονάζον βάρος της ασφαλτόστρωσης και των πεζοδρομίων προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η καταπόνηση του μνημείου.
Από τότε και μέχρι σήμερα, η γέφυρα λειτουργεί ως πεζογέφυρα χωρίς να έχει παρουσιαστεί πρόβλημα στον στατικό της φορέα.
Δυστυχώς, το δάπεδο υπέστη μεγάλη φθορά μετά τον παγετό του έτους 2001.
Μετά τη δωρεά των αδελφών Σαράντη, οι εργασίες έγιναν σε συνολική επιφάνεια 415,00 τ.μ και αφορούσαν επίσης σε συντήρηση των κιγκλιδωμάτων.
Αναμορφωμένη,η ιστορική κεντρική πεζογέφυρα των Τρικάλων.