Τα «Χασάπικα» η παλιά αγορά των Τρικάλων
Η παλιά αγορά ή «Χασάπικα» όπως την έλεγαν οι παλιοί τρικαλινοί, και αυτό γιατί υπήρχαν πολλά κρεοπωλεία (χασάπικα)
Τα «Χασάπικα» η παλιά αγορά των Τρικάλων! “Η κεντρική αγορά μιας πόλεως αποτελεί αναμφισβητήτως τον καθρέπτην της καθαριότητος και του πολιτισμού της”
“Τούτο ίσχυε πολύ περισσότερον εις την Αρχαιότητα, κατά την οποίαν η αγορά, ο τόπος ανταλλαγής των προιόντων, δεν συνεκέντρωνε μόνον τους εμπόρους και τους αγοραστάς, αλλά και απετέλει τον κυριώτερον χώρον διεξαγωγής των πολιτικών συζητήσεων…”
Το 1960 η «Ελευθέρα Γνώμη» …
σε πρωτοσέλιδο άρθρο της, με τίτλο «Η Δημοτική μας αγορά» και υπέρτιτλο «Είναι ανάγκη να ανακαινισθή» και στο κείμενο της αναφέρει:
«Η κεντρική αγορά μιας πόλεως αποτελεί αναμφισβητήτως τον καθρέπτην της καθαριότητος και του πολιτισμού της. Τούτο ίσχυε πολύ περισσότερον εις την Αρχαιότητα, κατά την οποίαν η αγορά, ο τόπος ανταλλαγής των προιόντων, δεν συνεκέντρωνε μόνον τους εμπόρους και τους αγοραστάς, αλλά και απετέλει τον κυριώτερον χώρον διεξαγωγής των πολιτικών συζητήσεων…»
«…Και η πόλις μας, χάρις εις το ενδιαφέρον και την δραστηριότητα του αειμνήστου δημάρχου Γεωργίου Κανούτα, απέκτησε το 1890 την δημοτικήν της αγοράν, η οποία έκτοτε και μέχρι σήμερον αποτελεί το σημαντικώτερον σημείον εξυπηρετήσεως των συμπολιτών εις φαγώσιμα είδη…»
«…Η όλη όμως εμφάνισις της Δημοτικής Αγοράς ασφαλώς όχι μόνον δεν συγκεντρώνει τα στοιχεία ενός οικοδομήματος, το οποίον αποτελεί κόσμημα δια την πόλιν και καθρέπτην του πολιτισμού της, αλλά αντιθέτως φέρει την σφραγίδα της πλήρους εγκαταλείψεως και της συνεχούς φθοράς…»
«…Πιστεύομεν και μαζί με ημάς τόσον οι ένοικοι της Αγοράς, όσον και άπαντες οι συμπολίται, ότι η παρούσα δημοτική αρχή, επικεφαλής της οποίας ευρίσκεται ο φιλοπρόοδος Δήμαρχος κ. Μάτης δεν θα φεισθή δαπάνης –μικράς εν προκειμένω- προκειμένου να προβή εις την άμεσον ανακαίνισιν της εξωτερικής εμφανίσεως της Δημοτικής μας Αγοράς…»
Αντί αυτού, το Δημοτικό Συμβούλιο…
χωρίς όραμα και διορατικότητα όπως τελικά φάνηκε, πήρε την ακατανόητη και απερίσκεπτη απόφαση για την κατεδάφισή της, ενός αρχιτεκτονικού αριστουργήματος, και στη θέση της να κτισθεί ένα τριώροφο άχρωμο και άοσμο κτίριο με σκοπό την αύξηση των εσόδων του Δήμου!!
Ιστορικά
Η παλιά αγορά ή «Χασάπικα» όπως την έλεγαν οι παλιοί τρικαλινοί, και αυτό γιατί υπήρχαν πολλά κρεοπωλεία (χασάπικα), σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Μένανδρο Ποτέσσαρο ο οποίος όμως διορίστηκε ως δημομηχανικός, και τελικά αποδείχτηκε οραματιστής, επί δημαρχίας Κ. Ραδινού, του πρώτου μετά την απελευθέρωση Έλληνα δημάρχου, με εντολή να συντάξει το ρυμοτομικό σχέδιο της πόλης που πρόσφατα είχε απελευθερωθεί από τον τουρκικό ζυγό.
Η σύλληψη του σχεδίου ήταν ιδιοφυής στην απλότητά της: Με έναν σταυρό, που οι κεραίες του αντιστοιχούσαν σε τέσσερις συνεχόμενες κεντρικές οδικές αρτηρίες, διαίρεσε την υπό διαμόρφωση νέα πόλη σε τέσσερα μεγάλα τμήματα και στο κεντρικό σημείο συνάντησης των κεραιών σχεδίασε την κεντρική πλατεία, όπου για μερικές δεκαετίες θα πραγματοποιούνταν η κεντρική αγορά, με κόστος την κατεδάφιση του «Μεγάλου Τζαμιού».
Οι ευθείες αυτές που έχουν η καθεμιά μήκος περίπου δύο χιλιομέτρων και πλάτος ευρωπαϊκών προδιαγραφών (με τα σημερινά τους ονόματα: Ασκληπιού, Κονδύλη, Βασ. Τσιτσάνη και Στέφ. Σαράφη) ορίζουν και ρυθμίζουν την οικονομική και κοινωνική ζωή των Τρικαλινών και δεν θα πάψουν να υπάρχουν και να υπηρετούν αιωνίως το σκοπό, για τον οποίο χαράχτηκαν από τον Κωνσταντινουπολίτη αρχιτέκτονα. Μαζί, φυσικά με τις πλατείες.
Η παλιά Αγορά ή «Χασάπικα»
Η δράση του Ποτέσσαρου στο Δήμο Τρικκαίων συνδέεται με ένα ακόμα αρχιτεκτονικό αριστούργημα και ανταποκρινόμενο στις ανάγκες των πολιτών: το σχέδιο και την ανέγερση της περίκλειστης δημοτικής αγοράς, γνωστότερης στους Τρικαλινούς ως «Χασάπικα», ένα κράμα ρωμαϊκών και αναγεννησιακών στοιχείων.
Τα «Χασάπικα» ήταν μοναδικό στο είδος του προκαλώντας τον θαυμασμό όσων επισκέπτονταν τα Τρίκαλα. Ένα πραγματικό μεγαθήριο για την εποχή και για την ολοκλήρωσή του δαπανήθηκε σημαντικό ποσό που καλύφθηκε με δάνειο από το κράτος και δωρεές ευπόρων συμπολιτών.
Όμως το έργο του οραματιστή αρχιτέκτονα έγινε θύμα της ανθρώπινης απερισκεψίας και της έλλειψης διορατικότητας και φαντασίας για τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα του λαού και τον πολιτισμό του, δεδομένου ότι ένα τέτοιο εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό έργο θα ήταν σήμερα αξιοθέατο περιωπής.